VSK Fotboll växlar upp för allsvenskan: Marknadsarbetet rullar igång

Med en allsvensk säsong i antågande behöver många saker i klubben växlas upp. Med allsvenskan kommer helt andra krav på pengar för att kunna betala spelarlöner, organisation och fortsatt utveckling av arena och utbud. Marknadsavdelningen har en viktig roll i att se till att satsningen kan göras. Nu drar arbetet igång på allvar.

Sasha Besirov är anställd på marknadsavdelningen och vi tog ett snack med honom hur läget ser ut på marknadssidan.

Om vi först börjar med det som redan hänt under sensommaren och hösten, hur ser det ut i klubben utifrån ett marknadsperspektiv?

– Den frågan kan enkelt besvaras – det är hett på marknadssidan och det blåser positiva vindar. Fram till idag har 35-40 bolag själva hört av sig till oss och vill på olika sätt vara med på vår allsvenska resa 2024. Mer allmänt vill i princip alla vi hunnit prata med vara med oss nästa år.

– Det talas verkligen om fotboll i allmänhet och särskilt VSK Fotboll i Västerås just nu – det märker vi verkligen av, säger Sasha Besirov.

Under senaste månaderna har marknadsavdelningen jobbat hårt för att sätta hur klubben ska säljas in på marknaden.

– I vårt arbete på marknadssidan har vi utgått från klubbens treårsplan – vad vill styrelsen ska hända i klubben framåt i tiden – det är en resa som ska göras. Den här resan har vi försökt produktifiera. Vi behöver kunna berätta för våra partners om vad som ska hända så att de kan hoppa ombord.  

– Grundtemat i vårt upplägg är att det här måste vi göra tillsammans – vi måste alla hjälpas åt att bära klubbens satsning in i framtiden.

Hur går ni praktiskt till väga när ni säljer in VSK Fotboll till näringslivet?

– Vi har i stora delar gjort om hur vi tänker och möter våra partners. Vi har i vår presentation lagt ned mycket tid och möda på att visualisera klubbens treårsplan och skapa produkter utifrån den. Det har tagit lite extra tid, men nu vet vi väldigt tydligt vad vi vill och vi är redo att sätta igång, summerar Sasha Besirov, som fortsätter:

– Man kan kanske tro att vi nu bara kommer att sälja in vårt allsvenska herrlag till marknaden – men så är inte fallet. Jag upplever att vi har lika tunga argument för att ett bolag ska stötta vår damverksamhet, akademi eller våra barn- och ungdomslag, vi säljer hela föreningen. Vår introduktionsfilm i våra säljmöten handlar om hela föreningen och sista scenen i filmen utspelar sig på Bäckby, inte på Hitachi Energy Arena.

Social hållbarhet är viktigt för klubben – har ni några socialt fokuserade projekt?

– Det har vi sannerligen. Faktum är att vi har flera riktigt bra projekt klara. Det är projekt som har potential att göra stor positiv skillnad för idrottande barn- och ungdomar i staden. Nu hoppas vi att våra partners nappar på våra idéer så att de kan bli verklighet.

Avslutningsvis, hur har ni organiserat arbetet på marknadssidan?

– Vi som jobbar inom klubben är jag, klubbchef Patrik Lundstedt och Ludvig Johnsson – alla med stor säljerfarenhet. Vi stöttas av Tina Bilock som är ansvarig för marknadsfrågor i styrelsen. Sen har vi förstås externa aktörer som hjälper oss med säljarbetet.

– Den här veckan är startskottet för vårt utåtriktade marknadsarbete – från och nu och framåt kommer alla därute att få höra av oss, säger Sasha Besirov avslutningsvis.

Sex snabba till Sasha

VSK:are? Finns det ris i Kina
Jobbar: Säljare VSK Fotboll
Allsvenskan 2024: Många motståndare kommer bli överraskade
Årets julklapp: Säsongskort VSK Fotboll
Drömmer om: Att Sveriges modernaste fotbollsarena ska ligga i Västerås inom en snar framtid
Närmsta planerna: Få näringslivet i Västerås att förstå vilken fin förening och samarbetspartner vi är

Vill du komma i kontakt med Sasha – mejla på marknad@vskfotboll.nu