Stormatch mot HIF på söndag – expertens initierade publikprognos: ”Kan bli utsålt”

VSK Fotbolls herrlag lockade 5 069 i toppmatchen mot Utsikten och då var sittplatsläktaren näst intill slutsåld. Nästa uppgift på Hitachi Energy Arena är anrika Helsingborgs IF. ”Försäljningen rullar på riktigt bra“, säger Grönvitts servicekoordinator Ludwig Jonsson inför söndagens publikmatch.

VSK Fotboll har lyft till toppen i Superettan – och i publikligan. Söndagens match mot Helsingborgs IF kan innebära årsrekord. ”Hitachi Energy Arena kan bli utsåld”, säger Ludwig Jonsson på kontoret.

VSK Fotbolls herrlag lockade 5 069 i toppmatchen mot serieledande Utsikten och 4 022 mot Gefle IF trots att det regnade i Västerås ända till kick off.

Noteringarna är långt över förväntningarna

– Jag tror inte att någon innan säsongen skulle tippa att Utsikten och Gefle skulle vara de två största publikmatcherna hittills i år men det känns bara fantastiskt roligt och understryker vilket otroligt stort intresse det finns för våra matcher, säger Ludwig Jonsson till klubbmedia.

LÄS OCKSÅ: Stormatch: VSK Fotboll – Helsingborgs IF – 13/8 15.00 – Här är allt du behöver veta.

Men det kan alltså bli ännu fler än mot Utsikten när anrika Helsingborgs IF kommer till Hitachi Energy Arena i Västerås nu på söndag 13 augusti (15.00).

Ludwig Jonsson följer digitala försäljningen i realtid och konstaterar att efterfrågan på förköpsbiljetter är stark.

– Försäljningen rullar på riktigt bra och just nu ligger den i linje med siffran mot Utsikten.

Vilken är din publikprognos för mötet med HIF?
– Jag är fortsatt ödmjuk när det gäller tabellplacering och sålda biljetter men en utsåld Hitachi Energy Arena på söndag är absolut inom räckhåll. HIF har ett starkt namn och de bedömer att 150-200 supportrar kommer från Helsingborg, Stockholm och andra orter till Västerås, säger Ludwig Jonsson.

VSK Fotboll är hett i Superettan – och lockar många besökare till Hitachi Energy Arena. På söndag kommer Helsingborgs IF till Västerås. ”Det kan bli utsålt”, säger Ludwig Jonsson som följer försäljningen av förköpsbiljetter i realtid.

Tidigare säsonger har många som följer VSK Fotbolls herrlag köpt biljetter på plats på Rocklunda men i år har det blivit ett tydligt digitalt skifte.

En klar majoritet av besökarna köper biljetter online och dessutom tidigare än på matchdagen.

– Jag tycker att vi är duktiga på att kommunicera budskapet att vara ute i god tid och uppmana publiken att gärna handla biljetter via vår hemsida.

LÄS OCKSÅ: ”Ibra” jublar efter första målet – siktar på repris redan på söndag: ”Det är mitt jobb”

Säsongskortsförsäljningen var god innan seriestart i april och när halva serien spelats introducerade klubben Höstkortet.

– Vi vill ge alla chansen att verkligen säkra en plats på matcherna i Superettan, säger Ludwig Jonsson.

Grönvitt värvade Ludwig Jonsson för knappt tre år sedan och 31-åringen stortrivs som servicekoordinator på kontoret på sittplatsläktaren på Hitachi Energy Arena där han nästa vecka för övrigt får sällskap av tillträdande klubbchefen Patrik Lundstedt.

LÄS OCKSÅ: Nya klubbchefen i stor intervju – om exceptionella responsen, enorma intresset och klara priolistan: ”Skapar något riktigt bra”

Spelarna i herrlaget är på väg att avrunda träningen på Hitachi Energy Arena och på väg in i styrketräningsrummet när klubbmedia gör intervjun.

– Det är otroligt roligt att gå till jobbet och möta spelarna, tränarna och alla runt omkring. Stämningen är väldigt familjär. Alla bryr sig verkligen om alla.

Rollen som servicekoordinator i VSK Fotboll är bred.

– Jag ska bland annat se till att allt fungerar på matchdagar, har kontakterna med ligan (Superettan) och en annan stor och prioriterad arbetsuppgift är att samordna barn- och ungdomsverksamheten i VSK Fotboll, säger Ludwig Jonsson.

Klicka här – för att köpa biljetter till VSK Fotboll–Helsingborgs IF (söndag 13 augusti, 15.00).

Klicka här – för att köpa Höstkortet till herrlagets matcher i Superettan och damlagets matcher i division 2.