VSK växlar upp på marknadssidan

VSK jobbar aktivt med att utveckla klubbens förutsättningar och skapa hållbarhet i verksamheten.
För att lyckas på bästa sätt har vi knutit Glenn Braun till oss för att leda arbetet med klubbens marknadsutveckling.
– Det är en stor men också spännande utmaning att vara med och utveckla VSK, säger Glenn.

Vi tog ett snack med Glenn när han i veckan precis börjat sitt arbete i klubben.

Hej Glenn – du har precis skrivit på ett avtal med VSK där du blir försäljnings- och marknadsansvarig – kan du berätta mer om vad det innebär.

– Absolut. Jag har kommit överens med VSK om ett ettårigt avtal där jag kliver in i rollen som ansvarig för försäljning- och marknadsfrågor. Tanken är förstås att det ska vara ett långsiktigt åtagande från min och VSK:s sida, men vi börjar så här.

Vad innebär tjänsten?

– Den innebär att jag tillsammans med övriga teamet på marknadssidan ska jobba för att öka försäljningen av VSK:s produkter till företag och organisationer i Västerås med omnejd.

– Det innebär också att vi jobbar fram marknadsstrategier och utveckla hela marknadsarbetet i VSK Fotboll. Ett exempel på det är att vi ska skaka liv i det sponsornätverk som funnits runt klubben men som nu är slumrande.

– Vi vill att våra samarbetspartners får en helhetsupplevelse hos oss och att de känner att de får ut något av sin sponsring. Det kommer ta lite tid att nå dit, men det är en utmaning jag gärna tar mig an.

Det är säkert många Västeråsare som vet vem du är efter många år på Mälarenergi, men kan du berätta lite om din bakgrund.

– Jag kommer som sagt från Mälarenergi närmast där jag jobbade femton år som sponsrings- och eventansvarig. Mitt jobb var att levandegöra varumärket Mälarenergi för västeråsarna. I det jobbet träffande jag många föreningar, organisationer och företag i staden som vi inledde samarbeten med på olika sätt. Ett bra sådant exempel är Mälarenergi Stadslopp och Mälarenergi cup i innebandy som jag var med och startade. De lever nu på sitt fjortonde år.

Det låter som att du är en person som gillar att skapa samarbeten?

– Så är det verkligen. Som människa drivs jag av att skapa samarbeten och jag är av den fasta övertygelsen att man måste samarbeta för att få verkansgrad i det man försöker göra. Jag vill vara med och bygga goda spiraler där människor tillsammans ser till att något utvecklas.

Om vi hoppar tillbaka till VSK – vad hoppas du på att åstadkomma?

– Naturligtvis hoppas jag på att vi ska kunna öka försäljningsvolymerna så att klubbens ekonomi kan stärkas. Jag ser på VSK som vilket företag som helst och att det behövs större intäkter för att kunna driva verksamheten åt det håll som klubbens strategier pekar på.

– VSK är en viktig klubb för fotbollen i staden, så jag vill verka för att klubben ska må bra och ha en bra chans att utvecklas och att vi alla även fortsättningsvis kan vara stolta över klubbmärket, säger Glenn som avslutning.

Vi hälsar Glenn välkommen till Grönvitt!