Läs mer..." />

Uttalande: VSK anmäls för tifobild i spelargången

I samband med hemmamatchen mot Norrby IF den 27 maj anmälde SvFF:s matchdelegat VSK Fotboll för en bild (se ovan) i spelargången på Solid Park Arena.

Anmälan tar sin utgångspunkt i ”att alla handlingar och uttrycksmedel som strider mot svensk lag också är otillåtna i samband med elitföreningarnas evenemang”.

Matchdelegaten skriver att ”fotot visar pyroteknik och maskerade personer […]. Då det är förbud mot pyroteknik enligt STB kapitel 3 §14 samt sedan 1 mars 2017 olagligt att maskera sig på idrottsevenemang anmäler jag detta uttrycksmedel”.

Anmälan, som inom kort kommer att handläggas av Disciplinutskottet hos SEF, har rönt stort intresse från supportrar och medier över hela landet.
Bilden fångar en av VSK:s mest minnesvärda säsonger – när föreningen och staden efter många år tog klivet upp och in i fotbollens finrum igen, med hjälp av ett massivt publikstöd i ryggen. Tanken är att den ska inspirera spelarna inför matcherna.

VSK Fotboll förstår att SEF behöver pröva ärendet och bör klargöra sin hållning i frågan, men tidpunkten är olycklig i och med att diskussionen om supporterkultur, pyroteknik och säkerhet i samband med matcharrangemang är så pass aktuell och laddad som den är i dagsläget.

– Vi är oroliga att ärendet spär på oro, spänningar och motsättningar mellan föreningar, supportergrupper, polis och säkerhetspersonal. Det vi och elitfotbollen behöver nu är mer dialog och samsyn om lösningar snarare än ökade motsättningar. Vi tycker att det är olyckligt om den här frågan blir mer komplex istället för mer konstruktiv, säger VSK:s ordförande Andreas Dayan och fortsätter:

– Om det beslutas att SEF ska bestämma om hur klubbarnas supporterkultur ska avbildas eller inte så lär diskussionen bli ännu mer laddad. Svensk fotboll står inför ett vägval – antingen ökar vi dialogen parterna emellan eller så ökar vi kontrollen. Vi i VSK vill arbeta aktivt för nya, legala alternativ inom det pyrotekniska området för att utveckla läktarkulturen och matchinramningen.

Andreas Dayan, ordförande, VSK Fotboll
076-199 99 55 26, andreas.dayan@vasterassk.se