Hygienteknik – storsponsorn som vill växa med VSK Fotboll

Ett framgångsrikt företag och en framgångsrik klubb. Hygientekniks sponsorskap har bidragit till att lyfta VSK till allsvenskan.
– Jag kände för flera år sedan att VSK kan gå långt, och då ville jag ha en större delaktighet. Det här betyder mycket för alla människor i staden, säger Hygientekniks vd och ägare Stefan Johansson.

Stefan Johansson, vd och ägare Hygienteknik.

VSK Fotboll levde länge i en bister ekonomisk och sportslig verklighet, det känner du säkert till. Men en företagare kunde tidigt se potentialen i stadens slumrande stolthet och bestämde sig för att bli en stor sponsor. Namnet är förstås bekant för de flesta vid det här laget: Stefan Johansson, vd:n och grundaren av Hygienteknik.
De senaste fyra åren har han helhjärtat stöttat klubben – och den sportsliga uppåtkurvan har tagit VSK hela vägen till allsvenskan.

Stefan Johansson vill helst stå i bakgrunden. Han gillar inte rubriker som fokuserar på hans namn eller insatser, men erkänner att det var en skön känsla att vara på plats på Hitachi Energy Arena på sista hemmamatchen mot Gais:
– Jag var på arenan en stund före avspark och det kom fram mycket folk som jag aldrig har sett. De ville skaka hand och tacka mig för att jag hjälp VSK. Det värmde mitt hjärta, säger han.

Ser du några likheter mellan att driva företag och en fotbollsklubb?
– Ja, man behöver en långsiktig strategi i både affärsliv och en klubb. Det handlar om att kunna utveckla personer och skapa bra team.
– Och det är viktigt att värva rätt. Ibland uppstår en lucka och då gäller det att hitta rätt person som kan passa in. Vissa starka människor kanske inte alltid är rätt i gruppen.

Det finns ytterligare en parallell mellan VSK och Hygienteknik: strävan efter att nå mer framgångar, att bli större.
– Vi på Hygienteknik vill alltid ligga i framkant av utvecklingen inom professionell rengöring. Vi har en innovationslusta, en vilja att skapa nya produkter hela tiden, förklarar Stefan Johansson.
– Och jag tycker det är kul att komma till arbetet, efter 33 år. Jag har lärt mig att delegera och omge mig med personer som kompletterar mig.

Glädjen och innovationslustan har tagit Hygienteknik till en imponerande omsättning på 230 miljoner – och produkter exporteras till 46 länder. Nästa år är budgeten satt till 250 miljoner kr.

Har du någon vinnande filosofi som ledare för Hygienteknik?
– Ja, jag brukar säga att i affärer ska man ska vara två vinnare på ett eller annat sätt. Jag tror på långsiktiga samarbeten.
– Dessutom brukar vi prata om en boomerang: våra kunder och partners ska kommer tillbaka och inte produkten. Vi ska leverera kvalitet.

Är du en ledare som sätter upp långsiktiga planer?
– Ja, men jag är inte rädd för att backa. Jag vill ha folk som ifrågasätter mina beslut. Känner vi att vi är på fel väg ändrar vi oss ganska snabbt.

Du gillar inte att vara i fokus eller synas. Varför då?
– Jag känner att jag vill lyfta företaget och kollektivet med 59 anställda. Jag är inte så intressant som person.

Varför har Hygienteknik blivit så stor sponsor till VSK?
– Jag har sett en potential i VSK och jag ville att Kalle Karlsson skulle få vara kvar. Man har ju bytt tränare så ofta och saknat långsiktighet. När jag kände jag att klubben var på rätt väg ville jag ha en större delaktighet. Det här betyder mycket för alla människor i staden.
– Och vi har ökat sponsringen eftersom det kostar mer att spela i allsvenskan.

Hur många matcher kommer du se i allsvenskan?
– Så många som jag hinner och orkar. Men tiden ska räcka till. Jag ansvarar för många anställda, reser mycket och jag har ju ett privatliv som jag värnar om.
– Min fru Suzanne har stått ut med mig i 40 år, hon har varit med på hela den här resan. Om man inte har den tryggheten så är det lätt att man fattar många dumma beslut. Men Suzanne är en klok kvinna.