De färgar läktarna grönvitt – ”Hemmapremiären blir något extra”

Timmar, dagar, veckor, månader. Att planera ett Tifo är inte världens enklaste uppgift och tar mer tid än vad vissa tror.
– Men det är så värt det, när man bland annat får se spelarnas reaktioner, berättar Emil Johansson, ledare VSK Tifo.

I en källare, någonstans i centrala Västerås jobbar VSK Tifo för fullt just nu med att skapa de kreationer som under hemmapremiären ska färga läktarna i grönt och vitt. 
Om vi backar bandet var det för drygt tio år sedan som Emil Johanssons grönvita resa började. En klasskompis bjöd med honom när VSK Bandy mötte Hammarby på bortaplan. Det var ”ett snöigt zinken”, som Emil själv beskriver det. Hans första möte med VSK:s supportrar. 
– Jag fick ett varmt välkomnande alla supportrar, alla bemötte mig väldigt bra. Jag kände mig som en del i familjen på en gång och kände också då att jag ville engagera mig mer, berättar Emil Johansson. 

Åren gick, Emil fortsatte att involvera sig mer och i dag är han ledare i VSK Tifo, projektledare för alla de kreativa idéer som uppstår i gruppen. Men arbetet slutar inte där, det fortsätter på själva matchdagarna också.

Bild: Emil Johansson

– Vi får hjälp på läktaren med det vi behöver för att kunna genomföra Tifon, som att dra i snören och hjälpa till. Vi har alltid sagt att nästa Tifo ska bli större än nästa, säger Emil och ler.

Bild: Emil Johansson

Men att vara projektledare kan också vara stressigt. 
– Vi vet exakt när spelarna går in på plan – en timme innan det är det stress i min kropp, säger han och skrattar. 
– Men jag vill att allt ska vara perfekt, allt ska klaffa och alla ska veta vad de ska göra. 

Målet, drömmen, vore att kunna klä in hela Solid Park Arena i grönvitt. 

Men det kostar att färga läktarna grönvitt. 550 kvadratmeter tyg var en del av premiärtifot under förra säsongen. Det tog månader att göra och kostade runt 20 000 kronor att producera. Den totala kostnaden på Tifomaterial under förra säsongen låg på cirka 100 000 kronor.

Den pågående Swish-kampanjen som VSK Tifo kampanjar för just nu, är för ett ambitiösare mål – just för att skapa det där mäktiga tifot man inte pratar om. För hur hemmapremiärens tifo kommer att se ut vill Emil inte avslöja något om. 
– Vi presenterar det först när vi vill presentera det, säger han. 
Men Emil lovar något stort. I färgerna grönt och vitt – vad annars? 

Emil Johansson, projektledare i VSK Tifo med kampanjen Superswishen. För minst 100 kronor bidrar du till grönvita läktare och kan dessutom vinna fina priser! Kika in @vsktifo på sociala medier för att veta mer.

Ida Björnström