Därför är Salbohed ny storsponsor till VSK:s akademi

Salboheds är ny storsponsor till VSK:s akademi.
– Vi tror på den långsiktiga satsningen som görs här, och vi vill vara med och bidra till den resan, säger företagetsmarknadsansvarige Tom Andersson/Rosberg
Det är som vanligt full aktivitet på Hitachi arena där ungdomslag avlöser varann på planen. Den här sommardagen är företaget Salboheds grundare Tom Andersson på plats för att se alla lovande unga fotbollsspelare. Han har just signerat ett stort avtal med VSK där pengarna ska läggas på akademin de kommande åren.
– Vi har alltid haft ett starkt engagemang för ungdomsidrott i Västerås, och när vi fick en inblick i det arbete som VSK Fotbolls akademi bedriver var det ett självklart val att kliva in som huvudsponsor, berättar Tom.
– Det handlar inte bara om fotboll – det handlar om att bygga framtidstro, skapa goda förebilder och ge unga människor verktyg för livet. Vi tror på den långsiktiga satsningen som görs här, och vi vill vara med och bidra till den resan.
Tom har själv gjort en lång resa som företagare. Han och kollegan Peter Johansson startade Salboheds för 20 år sedan.. Vi ville skapa något eget i vår hemstad och företaget växte för varje år. Vi träffade duktiga medarbetare som kunde bidra till att Salboheds blev framgångsrikt, säger Tom. Idag är Dennis Peters VD för Salboheds.

Idag omsätter Salboheds 2,5 miljarder kronor och har 150 anställda som arbetar inom mark- och anläggning. I år firar Salboheds 20-årsjubileum.
Numera är Tom marknadsansvarig och i den rollen har han alltså identifierat VSK:s akademi som en perfekt partner.
– Jag har inte varit så engagerad tidigare i fotboll. Men när VSK gick upp i allsvenskan insåg jag klubbens enorma styrka. Det var en fantastisk upplevelse att få vara på plats och klubben blev en snackis i hela stan, säger Tom.
Ser du några paralleller till företagande och lagidrott som fotboll?
– Absolut, många. Både i företagande och i fotboll handlar det om att bygga lag, skapa gemensamma mål och jobba hårt varje dag för att nå dem. Det krävs disciplin, ledarskap, samarbete och förmågan att ständigt utvecklas – oavsett om du är en anfallare på planen eller en projektledare på ett bygge.
– En stark akademi lägger grunden för framtida framgångar, precis som ett företag behöver investera i sina medarbetare för att växa hållbart.
Vad vill du uppnå med ditt sponsorskap? Vilka mål sätter du?
– Vårt viktigaste mål är att fler unga ska få möjlighet att utvecklas – både som fotbollsspelare och som människor. Vi hoppas att vårt stöd kan bidra till att fler talanger stannar kvar i regionen och att VSK:s akademi blir en ännu tydligare språngbräda till elitfotboll. Samtidigt ser vi det här som en långsiktig investering i Västerås. Vi vill att staden ska växa och må bra, och ungdomsidrotten är en central del i det.
Hur ser du på fotbollens framtid i Västerås?
– Vi ser en väldigt ljus framtid. Intresset för fotboll växer, det finns en stark lokal förankring i klubben, och akademin har levererat spelare som gjort avtryck både i VSK och internationellt. Med rätt resurser och rätt människor på plats, vilket vi tycker att VSK har idag, så finns alla möjligheter att ta nästa steg. Det vill vi vara med och möjliggöra, avslutar Tom Andersson.
Här kan du läsa mer om Salboheds verksamhet och framgångssaga
https://salboheds.se/om-oss/
