
VSK Fotboll åkte ur superettan efter ett år.
Här är styrelsens strategi för att återvända.
– Alla delar i klubben måste utvecklas, säger ordföranden Peter Brandt till vskfotboll.nu.
Grönvitt tvingades att lämna näst högsta serien redan efter en säsong men arbetet för en comeback i svensk elitfotboll pågår för fullt.
Styrelsen prioriterar fem områden.
Här är dessa – i bokstavsordning.
– Allt de här bitarna måste förbättras så att vi kan tillhöra svensk elitfotboll under en lång tid, säger Peter Brandt (bilden).
VSK Fotboll har under många år haft en svag ekonomi och i samband med årsmötet i februari uppgick det negativa egna kapitalet till cirka tre miljoner kronor.
Höstens och vinterns spelaraffärer har förbättrat situationen.
– Alla intäkter från försäljningarna används för att sanera ekonomin och bygga upp ett eget kapital.
Stödet från klubbens samarbetspartner investeras dock i den sportsliga verksamheten: A-laget i division 1 och Fotbollsakademin.
– Sponsormedel försvinner alltså inte i ett svart hål, påpekar Peter Brandt.
Styrelsen räknar med att redovisa ett positivt rörelseresultat på cirka 300 000 kronor.
– Det måste vara länge sedan VSK Fotboll nådde ett så starkt rörelseresultat.
Fotbollsakademin avancerade i oktober till SM-semifinalerna för juniorer och pojkar.
VSK Fotboll fortsätter satsningen på talangerna i Västerås med omnejd.
– Akademin ska se till att vi i så stor utsträckning som möjligt blir självförsörjande på spelare, säger Peter Brandt.
Organisationen är alltså ett tredje område som prioriteras i "nya" VSK Fotboll.
Arbetet ska framöver ledas av en klubbchef.
– Det är nödvändigt att stärka organisationen. Annars kan vi inte flytta fram positionerna.
Grönvitts ambition är att etablera sig i svensk elitfotboll (superettan och allsvenskan).
– Men nästa gång vi går upp måste alla delar av klubben vara redo, säger Peter Brandt och nämner ekonomin, organisationen och den sportsliga kvaliteten.
Tidigare spelaren och assisterande tränaren Stefan Bärlin anställdes 1 november som marknadsansvarig.
Stefan Bärlin assisteras i sitt jobb av Robin Blommé.
– Deras uppgift är att bygga långsiktiga relationer med näringslivet, öka intäkterna och stärka varumärket.
Vilken styrka anser du att VSK Fotbolls varumärke har i dag?
– Varumärket har tyvärr varit anfrätt under ett antal år men nu håller vi på att bygga upp det. Vi är glada för den positiva responsen från medlemmar, supportrar och företag, säger Peter Brandt.