
... Stefan Bärlin (bilden) – som i dag officiellt har tillträtt som VSK Fotbolls marknadsansvarige.
– Jättekul! Jag har i och för sig kört ett tag nu och faktiskt inte tänkt på att det här är den första "riktiga" dagen. Jag har fått prova mig fram i nästan två månader och lugnt, i min egen takt, sätta mig in i vad jobbet innebär. Nu har vi börjat boka möten inför säsongen 2012 och jag känner mig redo att jobba. Det känns som att nu börjar man på allvar.
Vad har du gjort, så här på "premiärdagen"?
– Inte något annat än att boka möten. I dag har jag fått till nio möten de första dagarna i december och det börjar redan bli ganska fullbokat. Vi får väldigt positiv respons från dem vi kontaktar.
Ja, hur reagerar företagen?
– De tycker att VSK Fotboll avslutade säsongen på ett positivt sätt. Att spelarna visade hjärta hela vägen in och de flesta tycker att det var lite otur att vi inte klarade oss kvar – att vi hade förtjänat bättre.
Det blåser verkligen varma vindar trots degraderingen från superettan!
– Ja, det beror mycket på akademins framgångar och att vi har unga spelare i A-laget. Det finns en stark framtidstro på VSK Fotboll. Vi räckte inte till helt i år men mot slutet visade vi att vi var ett superettalag. Folk tror på VSK Fotbolls framtid med unga, duktiga spelare.
Nu vet du de sportsliga förutsättningrana. Vad betyder det?
– Det påverkar inte så himla mycket egentligen. Det är VSK Fotbolls framtid jag säljer in och den finns där och är lika ljus även om vi råkade åka ur i år. Jag tror att vi kommer att vara ett superettalag som kan etablera sig om tre, fyra år och en kortsiktig sportslig dipp påverkar inte det.
Hur ser arbetsdagarna ut på VSK Fotbolls kansli?
– Arbetet blir väldigt periodiserat. Just nu bokar jag väldigt mycket möten, sedan kommer en period där träffar väldigt mycket folk och efter det handlar det om att leverera allting vi har sålt. Det blir väldigt uppdelat – men det gör också att arbetet blir oerhört omväxlande. Varje dag träffar man nya, olika människor med VSK-hjärtan.
Hur mycket tid lägger du på VSK Fotboll?
– Just nu känns det som lite av ett dygnet runt-arbete. Väldigt mycket nytt, så det blir svårt att släppa kontrollen – man vill inte missa någonting! När väl rutinerna sitter blir det enklare att slappna av och få lite av en vardag hemma. Det känns som att jag jobbar 24 timmar om dygnet.
Men du gillar det?
– Det är alldeles strålande! VSK Fotboll är klubben i mitt hjärta och att få vara med och skapa resurser för de här unga spelarna att bli så bra som de kan bli är otroligt inspirerande.
Kan vi vänta oss några nyheter på marknadssidan inför säsongen 2012?
– Att komma in direkt med en massa idéer och visioner – stora grejer – tror jag inte är rätt väg att gå. Vi ska arbeta med de marknadsbitar som har fungerat och utveckla dem till att börja med. Sedan kan vi ta de här lite större idéerna – som jag naturligtvis har – men det får ske successivt. Vi måste framför allt se till att det normala marknadsarbetet fungerar.
Och jag har förstått att du vill nyttja vskfotboll.nu i bättre symbios med marknadssidan framöver?
– Vi har en fantastiskt bra hemsida och bra folk som arbetar med den. Jag tror att vi kan utnyttja den bättre och tala om för folk hur bra den är och hur många besökare vi har. Där finns ett jobb att göra: den har blivit väldigt bra på kort tid och ligger precis rätt i tiden. Vi ska försöka optimera hemsidan och anpassa den till marknaden, säger Stefan Bärlin.