Styrka, uthållighet och kondition ingår i förberedelserna inför Superettan som är i full gång för VSK Fotbolls A-lag. ”Vi har tagit fysträningen till nästa nivå”, säger Hans Johansson, lagets fystränare.  

Det är eftermiddag och A-lagstruppen är tillbaka från träningen. Det är ett vanligtvis pratglatt gäng som går genom korridoren, men i dag är ljudnivån något annorlunda, lite lägre. Laget är trötta. Träningen har avslutats med ett hårt fyspass av Hans ”Hansken” Johansson, fystränare i truppen.
– I dag fick de smaka på mycket löpning, berättar han medan laget fortsätter strömma in genom korridoren.

Hans ”Hansken” Johansson, fystränare i A-laget

Fysträningen har alltid haft en viktig betydelse i A-lagets träning. Kanske extra viktig i år när laget tagit steget upp i Superettan.
– Vi har tagit fysträningen till nästa nivå för att göra grabbarna till ännu bättre fotbollsspelare, berättar Hans.
En god fysik underlättar fotbollsträningen generellt, för att orka i spelet.
– Man blir mer fokuserad, starkare och har en snabbare återhämtning av att ha en kropp som klar, säger Hans och fortsätter:
– För att kunna hantera volymen fotbollsträningar och alla matcher som kan innehålla nickdueller, tufft spel, osv. behöver spelarna vara i bra form och klara av den belastningen.

Men det måste finnas en balans mellan volymen fotbollsträningar och fys.
– Det viktigaste är ju, oavsett hur hårt vi pressar dom i fysen, att de klarar av jobbet som ska göras, säger Hans och syftar på fotbollsträningen.

Hans Johansson och ass. tränare Joacim Gunnarsson håller koll på träningen. 

Mörkret faller över Solid Park och laget är klara på arenan för kvällen. Några hänger kvar i omklädningsrummet. Filip Ottosson går förbi i korridoren, det 22-åriga nyförvärvet från Eskilsminne.
– Det är ett snäpp vassare fys här (i VSK), men jag gillar det. Man får se till att återhämta sig ordentligt, säger Filip och ler.
Även William Videhult, 16-åringen som blivit uppflyttad från VSK:s U-19 gillar den tuffa fysträningen.
– Det är mycket löpning, som idag till exempel, men jag är van med det. Jag tycker det är roligt, säger William.


Fysträning har många fördelar. Snabbare återhämtning, bättre fokusering, för att nämna några. 

Även om det är fysträning på utlagd träningstid märker Hans att det finns en stor ambition från A-laget själva att lägga ner extra tid på fys, rehabilitering och återhämtning.
– Grabbarna är fullt medvetna vad som bör göras, vilket jobb de bör lägga ner för att bli starkare, snabbare och bättre. Många har hållit igång riktigt bra under mellandagarna och de lägger ner mycket tid i gymmet, berättar Hans.

Ass. tränare Joacim Gunnarsson kommenterar fysträningen:
– Vi är i den perioden där vi bygger spelarna för att klara av en tung belastning under säsongen. Vi kör hårt med dem.

Dagen som följer innehåller även den ett tufft fyspass. Då ska Hans fokusera på spelarnas uthållighet och explosivitet.

 

Text & bild: Ida Björnström